poniedziałek, października 10, 2005

Oprocentowanie będzie spadać

Do banków wydających karty kredytowe dołączają ostatni spóźnialscy. Z plastikowym kredytem wystartował BGŻ, Nordea Bank Polska, a 17 paź­dziernika do tej grupy dołączy Fortis Bank Polska.
BGŻ i Nordea chcą walczyć z konkurentami niskim oprocento­waniem. Kredyt w karcie wydanej przez Nordea Bank Polska jest do marca oprocentowany na poziomie 5,5 proc, a po okresie promocyj­nym 12,5 proc.

To najniższa stawka na rynku. Od momentu wprowa­dzenia kart do oferty, czyli przez 3 tygodnie, bank wydał ich około tysiąca. Do końca roku ma ich być 7 tys., a w perspektywie kilku lat udział w rynku sięgnie 5 proc.

Oprocentowanie kredytu w BGŻ (19 proc.) jest wyższe niż w Nordei, jednak i tak prezentuje się nie­źle. BGŻ w sierpniu sprzedał jed­nak tylko 300 sztuk, ale zapewnia, że rozpatruje 4,2 tys. nowych wniosków. Do końca roku ma wy­dać 8-10 tys. kart.

Fortis Bank wprowadzi do ofer­ty dwie karty kredytowe - Visa Classic i Gold, ich oprocentowa­nie nie będzie już jednak tak atrak­cyjne (odpowiednio 25 i 22 proc).

- Fortis Bank Polska obsługuje klientów „z górnej półki" i po pro­stu uzupełnia swoją ofertę - twier­dzi Maciej Kossowski, doradca fi­nansowy Expandera.

Rynkowe tuzy - Citibank Han­dlowy, PKO BP czy Bank BPH -na razie nie przejmują się spóź­nialskimi, gdyż zajęte są głównie rywalizacją w czołówce peletonu. Paweł Palczke, dyrektor marketin­gu kart kredytowych Citibank Handlowy, zapewnia, że czerwco­we obniżki oprocentowania (do 21,84-25,80 proc.) umocniły po­zycję banku (we wrześniu miał 565 tys. kart kredytowych).

Czy jednak na tyle mocno, by nie oba­wiać się konkurencji? Na pozycję lidera chce wskoczyć PKO BP (509 tys. kart). To groźny prze­ciwnik, gdyż połowę wszystkich kart wydawanych przez PKO BP mają stanowić karty kredytowe. Obecnie jest to 10 proc. Ostrą walkę o klientów zapowiada też Bank BPH (300 tys. kart), który obiecuje kolejne promocje.

Na konkurencji między banka­mi skorzystają klienci. Według Ma­cieja Kossowskiego, banki będą nadal obniżać oprocentowanie, które średnio może spaść nawet do 15 proc.

źródło: Kartyonline.pl